Veilige fietspaden vragen om werkelijk gemeten fietsdata!
“We hebben in Nederland ongeveer 6.200 kilometer aan fietspad, waarvan 80% niet berekend is op drukke groepen. Daar ontwikkelt zich langzaam een probleem, niet alleen
Home » Nieuws
“We hebben in Nederland ongeveer 6.200 kilometer aan fietspad, waarvan 80% niet berekend is op drukke groepen. Daar ontwikkelt zich langzaam een probleem, niet alleen
Al jaren proberen steden overal ter wereld hun inwoners te motiveren vaker de fiets te pakken. Tot hun eigen verbazing bereiken zij nu, tijdens de Coronacrisis, onverwacht hun doel: de fiets is veel veiliger voor de gezondheid dan het openbaar vervoer.
De overheid wil het fietsen stimuleren, vooral om de bereikbaarheid te verbeteren en vanwege de klimaatvoordelen. Individuele medewerkers begrijpen dat, maar vinden vooral de persoonlijke voordelen zoals gezondheid, minder kosten en een betrouwbare reistijd belangrijker. Overheid en medewerkers hebben hetzelfde doel, maar hun argumenten verschillen in details. Een kwestie van betere communicatie of is er meer nodig?
De fiets heeft in de komende jaren prioriteit binnen het mobiliteitsbeleid in Nederland. Met het overheidsinitiatief Tour de Force bekijken overheden, belangenorganisaties en bedrijven wat de belangrijkste uitdagingen zijn om het fietsen aantrekkelijker te maken en hoe hier slimme oplossingen voor gevonden kunnen worden.
Multisensors is toegetreden tot de raamovereenkomst fiets- en voetgangersgegevens van het NDW (Nationale Databank Wegverkeersgegevens).
Fietsers kunnen sneller en veiliger door groen licht rijden op het kruispunt Pythagoraslaan-Archimedeslaan in het Utrechtse kantorenpark Rijnsweerd. Een fietsradar herkent naderende fietsers en meet het aantal fietsers en hun snelheid. De radar stuurt de ontvangen informatie door naar het slimme verkeerslicht dat op het kruispunt staat, zodat het verkeerslicht eerder op groen gaat of langer op groen blijft. Het is voor het eerst dat hiervoor een radar wordt ingezet.
De verkopen van E-bikes stijgen sterk. Niet alleen aan 65-plussers, maar ook aan jongere mensen. Met de E-bike kunnen langere afstanden afgelegd worden en daarom biedt de E-bike mogelijkheden om meer mensen op de fiets te krijgen.
Het aansluiten van de bedrijven ViNotion en Multisensors bij het Partnership Talking Traffic past bij de groei van het samenwerkingsverband. Volgens Vincent Habers, senior adviseur ITS bij het ministerie van IenW, passen beide bedrijven die zich bezighouden met het detecteren van fietsstromen, naadloos bij de kwaliteitsverhoging die het samenwerkingsverband voorstaat.
Met de Signum kunnen korte fietstellingen met een hoge nauwkeurigheid eenvoudig en relatief goedkoop uitgevoerd worden. 24/7 telt het systeem het aantal voertuigen op een fietspad met een nauwkeurigheid van meer dan 95%.
In de groene stad, de smart city van de toekomst, moeten vervuilende voertuigen zoveel mogelijk plaatsmaken voor verplaatsingen per fiets. Want de fiets wordt gezien als dé oplossing voor de groeiende druk op natuur, milieu en klimaat en voor het probleem dat publieke ruimte schaars is.
Marc Witteveen is sinds begin dit jaar Managing Director bij fietsdata-specialist Cycle Data. “Hiervoor heb ik 13 jaar in de vliegtuigbranche gezeten. Begonnen bij Driessen te Limmen, maar door overnames van Driessen door Zodiac en later Zodiac door Safran…
“We hebben in Nederland ongeveer 6.200 kilometer aan fietspad, waarvan 80% niet berekend is op drukke groepen. Daar ontwikkelt zich langzaam een probleem, niet alleen
Al jaren proberen steden overal ter wereld hun inwoners te motiveren vaker de fiets te pakken. Tot hun eigen verbazing bereiken zij nu, tijdens de Coronacrisis, onverwacht hun doel: de fiets is veel veiliger voor de gezondheid dan het openbaar vervoer.
MultiSensors B.V.
kvk: 68275692
Nigtevechtseweg 94
3633 XW Vreeland
&
Herenweg 29 A-1
2105MB Heemstede
Nederland